• בענייננו, המבקשת (הצלחההראתה כי היא אכן פועלת למטרותיה של התביעה, היינו, הגברת הרגולציה והאכיפה בשוק ההון. כמו כן התרשמתי כי מדובר בעמותה ראויה שפועלת במספר חזיתות ואף ניכסה לעצמה הישגים משמעותיים בתחום. לכל הפחות מצאתי כי אין מדובר ב"ארגון" שהוקם לצורך הגשת תביעות ייצוגיות בלבד ולמטרות רווח אישיות".

     

    כב' השופט חאלד כבוב בת"צ 2484-09-12 הצלחה נ' כהן ואח' 

     

  • אכיפה פרטית היא חלק בלתי נפרד ממארג האכיפה והיא חשובה ביותר לתפקודו התקין של שוק ההון, לצד האכיפה הפלילית והאכיפה המנהלית. העמקת מעורבותה של הרשות בהקשר זה תקדם אכיפה פרטית איכותית וראויה

     

    פרופ' שמואל האוזר, יוהרשות לניירות ערך, ינואר 2012

  • מערך הפיקוח על הגבלים עסקיים מורכב משלושה מוסדות שהוקמו על פי חוק ההגבלים העסקיים: בית הדין להגבלים עסקיים, אשר מקום מושבו בירושלים, הממונה על הגבלים עסקיים העומד בראש רשות ההגבלים העסקיים והוועדה לפטורים ולמיזוגים....מלבד לשלושת המוסדות האמורים, הקנה המחוקק סמכויות לאכיפה פרטית של דיני הגבלים עסקיים גם בידי מי שנפגע מהפרת הוראות החוק, וכן בידי ארגוני צרכנים ובידי ארגונים עסקיים. נדבך זה של אכיפה פרטית חשוב מאין כמוהו להבטחת הטמעתם של עקרונות התחרות במשק.

     

    מתוך אתר האינטרנט של הרשות להגבלים עסקיים

  • "אנחנו, ברשות ניירות ערך הגענו למסקנה - כבר בשלב מוקדם של 'פרוץ' השערוריות הפיננסיות בעולם - כי פעולה תקינה של שומרי הסף חיונית להפחתת הסיכוי להישנות מקרי הונאה ומעילות בחברות. בתוך כך גיבשנו את התמהיל הנכון של פיקוח ומעורבות בשוק ההון ואנחנו פועלים תחת אסטרטגיה דו ראשית המקדישה, בזרוע האחת שלה, מאמצים ניכרים לפיתוח ושכלול שוק ההון להסרת חסמים ולפיתוח מכשירים חדשים, ורובכם ודאי מכירים פעולות משמעותיות ביותר שעשינו בתחום זה. במקביל, בזרוע השניה פועלים להבטחת אמון הציבור בשוק ההון ולשם כך אנו מקדישים מאמצים לייעול האכיפה הגברת הגילוי והשקיפות וכן שיפור תפקודם של שומרי הסף"

    יו"ר הרשות לניירות ערך, עו"ד משה טרי בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין 23.5.2006

  •  "דיני עבודה אינם נאכפים כראוי וזו לא בעיה חדשה. צריך ליצור ערוצים של אכיפה אזרחית באמצעות ארגוני עובדים, עמותות וכדומה. אלה נמצאים בשטח ויכולים ליצור את ההרתעה וליזום תביעות נוספות, במיוחד בקרב קבלני שמירה וניקיון".

    (ח"כ דב חנין, כלכליסט 29.7.2009).

הנה באה הרכבת - בואו ספקנים לשבת

 "הנה באה הרכבת, בואו ספקנים לשבת". את שיר הילדים המעודכן הזה בהחלט כדאי להתחיל לשנן נוכח הזרם הבלתי פוסק של כל אותם מפקפקים,מסתייגים ומטיפים בשער, בכל הנוגע למסקנות ועדת הריכוזיות שהדיון על מסקנותיה ועל דעות המיעוט שלה, טרם הספיק להתייבש. תחת כל עץ רענן ובכל תחנה של רכבת הריכוזיות הזאת שצריכה היתה לצאת מזמן אל מסלול החקיקה שלה, כבר מחכה אחד מהם עם מזוודות מלאות קיטונות ביקורת - מסביר בלהט למה צריך להיזהר ולהישמר ובסאב טקסט המובן מאליו - מדוע צריך להיפטר מהעניין המעיק הזה שנהוג לכנות אותו "מסקנות הוועדה".

 

הסברים, נימוקים ופקפוקים לא חסרים. חלקם נשמעים מדודים, שקולים ואחראיים, שהרי אסור להבריח משקיעים זרים ואסור לשפוך תינוקות עם המים ואסור להפריז בגודש הרגולטורי ואסור להקריב טייקונים למולך הציבורי רק לשם הקורבן. אסור ואסור ואסור ובסופו של דבר מה שברור, שכמו בסוגיות אחרות שמטרידות את החברה הישראלית - הקדושה נמצאת בסטטוס קוו.

 

לכל אלה יש להשיב בקול ברור וחד משמעי "לא עוד". אמנם דהירה מטורפת ברכבת שדים או הרים תוך דריסה בלתי אחראית של כל חלקי המשק והשחקנים העיקריים בו (כן גם הטייקונים), אינה מומלצת - אך זה לא נתיב המסילה שהתוותה ועדת הריכוזיות. אמנם יש מי שיגידו שכל סוס שתנסה ועדה לתכנן סופו להיות גמל, אבל גם על גמלים ניתן לרכב ואת פרויקט הרכבת הקלה להגברת התחרותיות במשק אסור להוריד בשום פנים ואופן מהפסים.

 

מי שמנסה להוריד את רכבת ההסדרה הזאת מן הפסים עליה עלתה אחרי זמן רב ותלאות אין ספור, מנסה לשמר ולהנציח מצב רע ובלתי הוגן. חוסר ההוגנות שבו בולט מעל ומעבר למגרעותיה האפשריות של הרפורמה. לא כמות הרגולציה היא החשובה, אלא מידת יעילותה. לא כמות ההוראות החקוקות היא המשמעותית, אלא אופן אכיפתן ויישומן על ידי הרגולטור הרלוונטי. לעיתים גם במציאות בה קיימת תשתית הסדרה ואכיפה מתאימה - הרכבת לא מצטיינת בנסיעה קלה ובטוחה, כי הנהג לא עושה שימוש מושכל במכשירים שהוענקו לו. לפעמים זה פשוט עניין של חוסר מוטיבציה בולט ולפעמים של פחד קהל. כך או כך - גם הרגולטורים שלנו צריכים להפנים לפעמים את הצורך להתנער מתרבות האסור וללחוץ על דוושת הגז.

 

מי שחווה את תלאותיה של רכבת קלה אחרת בירושלים, למד על בשרו כי רכישת כרטיס אינה מספיקה. מי שאינו מתקף את כרטיסו צפוי לקנס משמעותי של 180 שקל, בערך פי שלושים מעלות נסיעה אחת. גם כאן המסר והנמשל ברורים. מי שלא ייתן את התוקף המתאים למסקנות ועדת הריכוזיות, כרטיס היציאה של המשק הישראלי מחלק משמעותי מבעיותיו המבניות, יגרום לכולנו לשלם בעתיד את הקנס המשמעותי של הנצחת מצב קיים ומקומם. ולכל הספקנים נאמר - נא להכין כרטיסים לביקורת. המבקר כבר בדרך אליכם.

 

 

מאמר זה, מאת עואלעד מן, יועמהצלחה, התפרסם ביום 30.5.2012 בTheMarker.

לקריאת המאמר כפי שפורסם - לחצו כאן